Srpen 2007

Když se z hubnutí stane závislost

7. srpna 2007 v 16:09 | www.idnes.cz
Nápadný úbytek váhy, omdlévání, vyhýbání se jídlu ve společnosti druhých - to vše mohou být příznaky mentální anorexie. Začátek choroby, v jejímž důsledku umírá až osm procent nemocných, je nenápadný.

Dotyčná chce prostě zhubnout. Dieta se stává stále přísnější, a navíc si přidává velkou fyzickou zátěž v podobě běhání a posilování.

Na krátkou chvíli ji uspokojí dobrý pocit, že překonala sama sebe, ale po čase sáhne i po tvrdším prostředku - projímadlech a zvracení.

Předtím však varuje František David Krch, psycholog a odborník na poruchy příjmu potravy: "Časté zvracení vede naopak k přejídání, a navíc si tělo stihne ze snědeného jídla přece jen vzít až polovinu energie."

Mimo jiné také uvádí smutný fakt, že čtyři procenta žákyň osmých a devátých tříd používají pravidelně zvracení jako prostředek ke kontrole své váhy, šest procent zvrací občas.

Které dívky jsou anorexií ohroženy více než ostatní? "Rodina je vzorem a platí zde pravidlo, že jakýkoli extrém škodí. Není dobré prostředí, kde se pořád a hodně jí, ale ani vzor matky, která neustále mluví o zdravé výživě a drží diety," říká Krch.

Anorektičkami se také stávají ambiciózní a perfekcionistické dívky, které jsou silně orientované na výkon i v jiných oblastech.

Poznáte příznaky?
S nezletilými dcerami se mohou rodiče obrátit na dětského psychiatra, dospělé ženy se může jejich okolí alespoň snažit k návštěvě přemluvit.

Ale jak rodiče poznají, že se jejich dítě stává závislým na hubnutí? Vyhýbá se tučným a sladkým jídlům, odmítá jíst spolu s ostatními, má zvláštní rituály s jídlem - krájí své miniaturní porce na malé kousky, jí velmi pomalu, každé sousto nesčetněkrát přežvýká.

Dívce vysadí menstruace, vypadávají jí vlasy, kazí se zuby, je zimomřivá, omdlévá a bývá i psychicky labilní.

10 fíglů jak zhubnout

7. srpna 2007 v 15:58 Rady a tipy při hubnutí
1) Zvažte se, změřte obvod pasu, někam si to napište a učiňte rozhodnutí: Konečně začnu! Hned! Ne po oslavě, ne za týden, ne v pondělí, ale hned!


2) Vyřaďte všechny slazené nápoje, nahraďte je jemně perlivou nebo neperlivou vodou. Ochutit ji můžete citrónem nebo mátou (osvěžující jsou ledové mátové kostky). Množství tekutin by mělo být min. 2 litry denně. Vůbec nejlepší je voda přímo z kohoutku.


3) Od okamžiku rozhodnutí si zapisujte všechno, co sníte a přibližně i kolik toho sníte. Nevynechávejte nic! Ochutnala jste polévku nebo dojedla po dítěti jablko? Zapište to! Zapisování má dva efekty. Budete mít perfektní přehled všeho, co jíte (což pak můžete zpětně hodnotit). Druhý, ale ne nevýznamný efekt, je tzv. psychologický. Jednoduše vás to nebude bavit psát si každý hrášek a kousnutí do rohlíku. Takže než byste si to psala, radši si to nedáte. Množství jídla se tímto způsobem sníží.


4) Vyhrabejte ze dna skříně svoji »štíhlou« fotografii a dejte si ji na ledničku. Motivace vlastním vzhledem je daleko lepší než ideál nedostupné top modelky.


5) Važte se jen 1x týdně. Úbytky budou viditelnější a vaše motivace vzroste. Totéž se týká měření obvodu pasu.


6) Nebaví vás posilovna? Nechoďte tam. Najděte si typ cvičení, který vám vyhovuje. Řekněte si, že budete cvičit (plavat, jezdit na koni) jen jeden měsíc (minimálně 3x týdně) a pak přestanete. Sama sobě si slibte, že měsíc to vydržíte. Není to dlouhá doba. A mezi námi: Pokud vydržíte měsíc, na pohyb si zvyknete a už nepřestanete. Přijdete na to, že pohyb je ten nejlepší způsob, jak se zbavit přebytečné energie a docela dobře se i uvolníte po náročném pracovním dni, ve kterém vás navíc někdo pěkně naštval. Bonus navíc: Po cvičení nebudete mít hlad.


7) Jezte pravidelně 5x denně, potraviny vybírejte v souladu s glykemickým indexem.


8) Najděte si někoho, komu se můžete svými úspěchy chlubit. Sdělená radost je dvojnásobná radost.


9) Chutná vám čokoláda? Dejte si ji! Ale jen jednou týdně. Ve vámi určený den. Ne více než 50g a raději hořkou. Budete vědět, že není zakázána a na »svůj« den se budete těšit. Určit si sladké dny je to nejlepší, co můžete udělat. A domluvte se s kamarádkou, že budete hubnout spolu a ve sladký den si zajdete třeba na pohár.


10) A konečně - jděte do svého oblíbeného obchodu a kupte si tu nejhezčí věc na oblečení. Čím dražší, tím lépe. Ale pozor! Musí být o jednu velikost menší. Doma si ji dejte na viditelné místo a každou neděli můžete zkoušet, o kolik jste svému snu blíž.

Zmrzlina a hubnutí? Proč ne !

7. srpna 2007 v 15:46 | www.idnes.cz |  Rady a tipy při hubnutí
Ať už ovocná nebo vanilková, zmrzlina není ničím, na čem by se daly stavět redukční diety. To však neznamená, že když chcete shodit přebytečná kila, je tabu. Avšak je třeba ji dávkovat hodně opatrně.

Celozrnný rohlík, nebo nanuk? Pokud tuhle otázku položíte coby nabídku občerstvení někomu, kdo se snaží zhubnout, asi tušíte, jakou dostanete odpověď.

Při bližším pohledu se přitom může ukázat, že nemusela být tak jednoznačná. Menší nanuk si totiž s rohlíkem nijak nezadá, oba mají kolem 400 kilojoulů. Takže si ho můžete občas dát místo svačiny.

Pozor ale, abyste si ho nedopřáli jako zákusek navíc, když vás bude třeba honit mlsná, nebo jako dezert po obědě. Pak by se vám totiž každý kilojoul přijatý nad denní optimum mohl po čase vymstít.

Smetanovou, nebo vodovou?
Také je dobré mít na paměti, že na rozdíl od rohlíku z celých zrn nezažene třeba kakaový ledňáček hlad na dlouho. A že je proto dobré prvním návalům hladu, které se relativně záhy po jeho konzumaci objeví, odolat a najíst se zase až v obvyklou dobu.

Kručení v břiše po nanuku totiž dokazuje zejména to, že sladká pochoutka rozhoupala vaši hladinu krevního cukru, a tím i vylučování inzulinu, čehož je hlad důsledkem.

Do zmrzlin obecně se musí dávat víc cukru než do pochoutek podávaných o pokojové teplotě nebo dokonce za tepla, aby byly dost sladké. Na druhou stranu je v nich ve srovnání s klasickými zákusky většinou mnohem méně tuku.

Logické se zdá vybrat si vodovou zmrzlinu, protože v ní na rozdíl od smetanové není tuk. Jenže vodové jsou o dost sladší, takže po nich vyhládne. A je škoda si kvůli takovým výkyvům rozhodit už sladěné trávení uvyklé na dietu.

Vodové zmrzliny se proto moc nehodí zejména pro ty, kdo jsou zvyklí na hodně sladká jídla - jsou po vodových zmrzlinách nejen brzy hladoví, ale i unavení, podráždění a náladoví.

Kterou si vybrat?
Každopádně v obchodě sáhněte spíše po menší zmrzlině, smetanová bude sice nejjemnější, ale také nejtučnější, méně kalorickou, i když ne vždy tak chutnou variantou je zmrzlina z rostlinných tuků.

Tady je několik příkladů energetické hodnoty konkrétních druhů zmrzliny a nanuků: kakaový ledňáček 360 kJ, cornetto 860 kJ, callipo 400 kJ, magnum 1100 kJ, twister 340 kJ, 100 ml, míša 560 kJ, pegas almond 790 kJ, 350 ml polárkového sněhu 2380 kJ. Smetanová zmrzlina má v průměru 1050 kJ a ovocná 590 kJ ve 100 ml.

Nebo si vyrobte svou. Pokud možno také ovocnou, avšak ne vodovou. Rozmixujte třeba jahody, přidejte nekalorické sladidlo, případně tvaroh a jogurt. Na druhou stranu na nekalorická sladidla jako aspartam či acesulfam K se dívají někteří odborníci skepticky jako na další chemickou látku, kterých je lepší se vystříhat.

Navíc by vaším cílem mělo především být obejít se většinou bez sladkostí, čemuž se ani s umělými sladidly nenaučíte. I ta posilují návyk na tuto chuť.

Sedmero myšlenek po kterých se tloustne

7. srpna 2007 v 15:36 | www.idnes.cz |  Rady a tipy při hubnutí
Pořád se vám nedaří shodit přebytečná nežádoucí kila? Možná hlavní problém tkví ve způsobu, kterým o hubnutí přemýšlíte. Identifikujte myšlenky, které štíhlé linii nesvědčí.

Znáte ten tenký sugestivní hlásek, který vám čas od času napovídá do ucha a než se vzpamatujete, už do sebe cpete druhý zmrzlinový pohár? U mnoha lidí, kteří mají problémy s hubnutím, tkví totiž hlavní problém ve způsobu myšlení, uvádí server msn. Změňte myšlenky, které likvidují vaši štíhlou linii.

Myšlenka č. 1: "Když už jsem si dal/a smažák, mohu si dát i hranolky."
"Pokud uvažujete stylem: stejně jsem se provinil/a proti zdravé stravě, tak už je to jedno, děláte velkou chybu," říká Janet Polivyová, profesorka psychologie na univerzitě v Torontu. Tento typ myšlenek je typický pro ty, kteří nedokážou držet striktní dietu a jakmile se jednou prohřeší, mají pocit, že už žádná další snaha nemá cenu. Abyste se tomuto scénáři vyhnuli, je nutné znovu definovat svou představu o zdravém stravování. Dovolte si čas od času malý výživový hřích, který vyvážíte množstvím zeleniny a ovoce. Nebudete mít také výčitky svědomí a déle si udržíte svou motivaci k hubnutí.

Myšlenka č. 2: "Dám si jen tento jeden koláček/chips/chlebíček."

"Jeden koláček, chlebíček nebo jakákoli další chuťovka se může snadno zvrtnout v tisíc a víc kalorií, pokud se nedokážete ovládat a spořádáte jich celý tác," varuje nutriční terapeut Stephen Gullo. Doporučuje, abyste k sobě byli upřímní a promítli si, jak jste reagovali na své oblíbené jídlo v minulosti. Možná zjistíte, že jakmile jste si dali jeden smažený brambůrek, dostali jste neodolatelnou chuť na další a nepřestali jste, dokud ve vás nezmizel celý sáček. Pokud své stravovací návyky zanalyzujete skutečně upřímně, přijdete možná na to, že jedna kostička hořké čokolády dokázala uspokojit vaši touhu po sladkém stejně dobře jako čokoládová kobliha.

Myšlenka č. 3: "Partnerovi se nelíbí moje postava, tak bych asi měla začít cvičit."
"Jestliže toužíte zhubnout jen kvůli neomaleným poznámkám svého okolí, výsledkem bude téměř jistě jen ještě větší frustrace a nulové sebevědomí," říká Marlene Schwarzová z Yale Center for Eating and Weight Disorder. Hubnout byste měli zásadně jen kvůli sobě samým. Sedněte si a v klidu si na papír napište seznam výhod, které vám přinese hubnutí. Pokud seznáte, že skutečně chcete zhubnout, zapojte do dietního režimu i svého partnera; navrhněte společné zdravé týdenní menu nebo si místo obligátní televize vyjděte večer na společnou procházku.

Myšlenka č. 4: "Hubnout v zimě je k ničemu. Počkám s hubnutím do plavek."
Studie National Institutes of Health, které se zúčastnily dvě stovky dospělých, ukázala, že v průběhu prázdnin přibrala naprostá většina respondentů jedno kilo. V následujícím roce se tento trend opakoval a stejně tak i v příštím roce. Odborníci doporučují, aby lidé nezačínali hubnout až v době, kdy se blíží doba dovolených a prázdnin, protože jsou pak v mnohem větším stresu a hubnutí se většinou nezdaří tak, jak si dotyčný představoval. Mnohem výhodnější je představovat si sama sebe v plavkách v průběhu celého roku a hubnout průběžně.

Myšlenka č. 5: "Tloušťku máme v rodině, tak stejně nezhubnu."
"Genetika sice determinuje rozložení tuku v těle, ale za svůj váhový průměr a hlavně fyzickou kondici si odpovídá každý sám," tvrdí Edward Abramson, nutriční terapeut. Místo toho, abyste se trápili tím, že se nemůžete vejít do miniaturní velikosti šatů, se zaměřte na zlepšení své fyzické kondice. Jestliže máte skutečně obezitu v rodině, máte v rodině pravděpodobně také sklony k diabetu, srdečním onemocněním a dalším chorobám, které jsou s obezitou spojené. "Je nutné rozlišovat mezi váhou a tělesným zdravím. Výzkumy dokazují, že lidé, kteří jsou silnější, ale mají dobrou fyzickou kondici, žijí déle než lidé, kteří mají sice normální váhu, ale nejsou tělesně fit."

Myšlenka č. 6: "Po vyčerpávajícím cvičení si mohu dopřát dvojitý cheeseburger."
"Naprostá většina lidí nadhodnocuje množství kalorií, které v průběhu dne i při cvičení spálí," říká Brian Wansink, dietolog. Aby žena, která má 63 kilo, spálila dvojitý cheeseburger, musela by běžet rychlostí 8km/h víc něž 60 minut. Přestaňte se odměňovat jídlem. Po namáhavém cvičení si raději slibte relaxační pěnovou koupel nebo klidnou hodinu s oblíbenou knihou.

Myšlenka č. 7: "Odpolední únavu zaženu něčím sladkým."
Cukroví a ostatní sladkosti mají jen velmi malou výživovou hodnotu a destabilizují krevní cukr. Výsledkem toho bude jen o to větší únava a chuť na sladké, která se po chvíli dostaví. Abyste zažehnali chuť na sladké, která se odpoledne často dostavuje, dejte si minisvačinku přibližně půl hodiny předtím, než vás obvykle přepadne záchvat hladu. Pokud se najíte dřív, než se budete cítit úplně bez energie a vyhladovělí, lépe odoláte chuti na sladké a budete si moci dát jídlo, které vás udrží syté až do večeře. Odborníci doporučují například nízkotučný sýr, natvrdo uvařené vajíčko nebo kelímek nízkotučného jogurtu.

Nápoje při dietě

7. srpna 2007 v 15:25 | www.idnes.cz |  Rady a tipy při hubnutí
Nedokážete si představit den bez lahve Coca-Coly, pomerančové limonády nebo energetického nápoje, ale přitom chcete hubnout? Potom byste si měli dát pozor, kolik toho vypijete.

Dalších třicet výrobků, tentokrát nápojů, které zakoupila redakce MF DNES, pro nás ohodnotila lékařka Václava Kunová, která vede poradnu pro snižování nadváhy. U vybraných nápojů jen zkoumala, zda se hodí, nebo nehodí k hubnutí. Test nevypovídá nic o jejich kvalitě a senzorických vlastnostech.

Třicítku nápojů jsme rozdělili do tří skupin: můžete každý den, můžete občas a nemůžete vůbec. Jak se dalo čekat, většina nápojů skončila v poslední skupině, protože obsahovaly příliš mnoho cukru.

Můžete je pít bez obav každý den
Do první skupiny se dostaly nápoje, které můžete pít bez obav každý den, i pokud chcete hubnout. V testu nejlépe obstály čisté nebo náhradními sladidly ochucené pramenité a minerální vody. Do nejlepší šestice, mezi vody, se dostaly i nealkoholické nápoje Top Topic se obsahem cukru a Lifter bez kofeinu.

Příležitostně neuškodí
V devítce nápojů, které si můžete občas dopřát, skončily zeleninové šťávy a light limonády od Pepsi a Coca-Coly nebo také energetický nápoj Red Bull sugarfree.

V této skupině také překvapivě najdete nápoje, které byste podle jejich názvů spíše zařadili mezi ty, jež jsou k hubnutí vhodné. Poděbradka Prolinie s 0 % cukru nebo třeba Relax Fitness ananas L-carnivital, obsahující karnitin, který pomáhá spalovat tuky.

Poděbradka Prolinie obsahuje zase příliš mnoho sodíku, který v těle zadržuje vodu. Relax Fitness má zase vyšší energetickou hodnotu než nápoje z první skupiny a obsah karnitinu je zanedbatelný.

Vyhněte se jim
Rovná polovina z třicítky nakoupených nápojů se zařadila do poslední, třetí skupiny, která je zcela nevhodná k hubnutí. Džusy, nektary, limonády, ledové čaje a takzvaná dětská pitíčka, která se tváří jako zdravá, ale často obsahují přidaný cukr, po kterém rozhodně nezhubnete.

7 denní dieta

7. srpna 2007 v 13:07 Diety
7 Denní dieta je založena na specifických jídlech, které se jí v určitý den. Dieta zbavuje tělo škodlivých látek a vede tak k váhové ztrátě. Při této dietě můžete ztratit až 6 kilo během týdne.

Pondělí: můžete jíst všechny druhy zeleniny a ovoce, mimo banánů

Úterý: jíte pouze zeleninu a to jakékoliv množství

Středa: jíte jako v pondělí

Čtvrtek: 5 banánů a 5 sklenic mléka

Pátek: 4 červená rajčata a kapustu nebo zelí.

Sobota: 1 velký vařený brambor s másel a zelná polévka

Neděle: syrová nebo vařená zelenina, rýže

Dieta modelek

7. srpna 2007 v 12:49 Diety
3 kilogramy za 3 dny

1. Den
snídaně: 250g čerstvého ananasu
svačina: 250g čerstvého ananasu
oběd: 1 banán
svačina: 250g čerstvého ananasu
večeře: 1 banán

2. Den
snídaně: 3 kiv
svačina: 100g hroznového vína
oběd: 4 kivi
svačina: 100g hroznového vína
večeře: 3 kivi

3. Den
snídaně: 200g hroznového vína
svačina: 200g ananas
oběd: 4 kivi
svačina: 100g ananasu
večeře: 100g hroznového vína a 2 kivi

Zásady
-je důležité dodržet předepsaný jídelníček a ovoce nekombinovat. Účinky enzymů by se pak mohly vzájemně rušit
-dieta modelek přikazuje dostatečný pitný režim - minimálně 2 litry neslazených ovocných nebo bylinných čajů nebo vody s citronem

Pod lupou
Aniž byste museli být odborníci na výživu, na první pohled je vám asi zřejmé, že dieta modelek není nic, co by našemu tělu z dlouhodobého hlediska nějak prospělo. Pokud je tedy pro vás dieta modelek neodolatelné pokušení, určitě ji nedržte déle než předepsané 3 dny a rozhodně ne častěji než jednou do měsíce.

Proč je špatná?
Dieta modelek sice dodá vašemu tělu dostatek vitaminu C, hořčíku i vápníku, ale katastrofálně málo ostatních důležitých živin, zejména bílkovin a nenasycených mastných kyselin. Dieta modelek má ještě jednu nevýhodu - díky vysokému obsahu cukru a ovocných kyselin budete mít opravdu veliký hlad. U někoho se může objevit také alergická reakce na bromelain obsažený v ananasu.